12 Dec

Tremannabesättning, förberedelser inför korsningen

Andrej i Las Palmas

Andrej i Las Palmas

Bloggen har fått vila lite senaste tiden. Beror på att Odessa inte varit ute på så mycket äventyr utan mest legat i lata hamnar och blivit rengjord, omstuvad, fått nytt ankare, autopilot, solskyddstak, motorrumsfläkt, högtalare i sittbrunn, mm, mm. Och stundtals huserat trötta seglare som tagit landpermis kvällen innan.

Största händelsen skedde den 6:e december då Andrej Wilczek landade i Las Palmas för att bli besättningsman nr tre. Tanken var från början att Andrej skulle möta upp i Karibien men nu när jag behövde extra besättning för överfarten var det ingen tvekan från hans sida. Vi bestämde att vi skulle ses på Kanarieöarna efter att han hunnit ta tag i allt det praktiska som man måste göra innan man ger sig ut och seglar. Jag är jätteglad att ha honom här och det ska bli grymt skönt att segla de kommande längre sträckorna med tre personer, kommer kunna sova 6 timmar i taget istället för 3, lyx!

Vindarna och vädret har inte varit så bergssäkert som det ska vara här nere. På Lanzarote hade det inte regnat på tjugo månader men nu kom det skurar varje dag den veckan vi var där och vinden låg konstant på 12 m/s. Det stora seglareventet ARC, Atlantic Race for Cruisers, fick för första gången på 25 år starta senare än planerat (25/11) på grund av för starka vindar. Jag iakttar noga vad som händer därute och hoppas att det stabiliserar sig i god tid till det är dags ge sig av mot Kap Verde.

Efter vår vecka i Marina Rubicon vid Playa Blanca på Lanzarote seglade vi mot Gran Tarajal på Fuerteventura. Det var en dag med de vanliga 12 sekundmetrarna, lite på gränsen till vad jag är bekväm med, men vi var för rastlösa för att stanna kvar i Rubicon och vänta in lättare vindar. Vi plattade med endast revad genua och när vi nådde en av Kanarieöarnas vindaccelerationszoner och vinden drog iväg ytterligare gjorde vi 12,4 knop i en stor surf! Att vi sedan höll på att broacha och nästan drog sönder rullen i försök att reva genuan är en annan historia.

Gran Tarajal var en liten stad med strand och många fina väggmålningar. Förutom dom var lunchrestaurangen i hamnen, Faro la Entallada, det bästa med stället.

Nästa stopp var Morro Jable, bara 20 sjömil bort. Vindarna hade lugnat sig till 6 m/s som kom rakt bakifrån och det var knappt någon sjö så vi passade på att experimentera lite med segelsättningar inför korsningen. Preventer på bommen och något inrullad genua spirad med spinnakerbommen blev hur stabilt som helst! Det var skönt att se, atlantkorsningen känns med ens lite enklare. Vi kom fram till Morro jable i mörkret och tänkte lämna redan 05:00 nästa morgon. Hamnavgiften blir man dock inte kvitt på dessa öar, det kommer alltid en väktare och tar emot på bryggan. Som tur är betalar man per kvadratmeter i de statligt ägda hamnarna, för Odessa blir det 5,24€.

Idag ska det limmas gardinstänger och lite annat småfix, sen är det inte mycket kvar på fixarlistan! Nina och Olek Wilczek landade på ön igår kväll och kommer snart på besök. Om ett par dagar beger vi oss till södra sidan av ön för att träffa Fanny och Sorin med familj. Ska bli härligt att träffa familj och vänner nu precis innan vi seglar i en vecka till Kap Verde.

9 reaktion på “Tremannabesättning, förberedelser inför korsningen

  1. Seglardetaljerna blir allt mer proffsiga – snart får jag använda uppslagsbok!!
    Grattis till nya besättningsmedlemmen – både till er och till honom – och ha ett fint pre-jul-firande med Nina och Olek och med Fanny och Sorin!
    och en god jul
    Och en fortsatt underbar resa förstås… kram Birgitta

  2. Tack för lyckosam segeltur i Odessa från vår lilla hamn i Puerto Rico till lyxresorten som Sorin bodde på.
    Strålande sommardagar, strålande söner, en betryggande besättning för fortsatt färd mot Kap Verde.
    Skönt att veta ni får massor av frisk luft, får använda era kroppar och alla sinnen för att kunna ta er fram
    med fyllda segel, jag blev så imponerad över hur intensivt det är att styra upp en segelbåt, som Lukas
    framhöll, det är något att ta itu med hela tiden, det blir aldrig tråkigt….Och snacka om att vara uppkopplad
    i dessa tider då de flesta bara trycker på knappar eller motsvarande. Lev väl kära söner, mamma

  3. Hej killar.
    Ber att få önska er en god jul och ett gott nytt år men framför allt en härlig seglats till Karibien.
    Vad härligt för er att få uppleva detta tillsammans. Följer er resa med stort intresse och en god portion avund och ser fram mot nya inlägg.

    Benny

  4. Hejsan Osessa , jag fick höra talas om seglavega.se av Maria.

    Mycket spännande & intressant projekt. Kul att läsa blogg oxå :)

    Jag är ingen sailor, kör endast för motor tyvärr.

    God jul från ett snöigt Stockholm

  5. Hej, You guys. Sue Anne passed me your website and I’ve been stalking you to Cabo Verde and now to Tobago. Helen and I broke out wine and toasted your voyage at the beginning and when we heard you had arrived. Your adventure is awesome. The video amazing. I find it amazing that you can muster up the courage to go up a mast in a bosun’s chair in heavy seas. The surfing was beautiful if frightening. The dolphins sublime. Kate Winslet and Leonardo D C even with the same music just couldn’t measure up. And then the heavyweight fight of the Century, sushi on the hook, marvelous. And the journal makes it all so clear. We are so thrilled you made it so uneventfully. We have a friend who just finished his annual sail to Belize from Newport, Rhode Island and have passed him seglavega.se.; he never has a sail as relatively trouble free as yours, so you are lucky and I am relieved. Congratulations, and I look forward to meeting your mate on my next trip to Sverige. Hugs and love to you both from me and Helen.

    • Hi Stephen! Your friend must of course get a 40 year old swedish boat, tried, tested and robust. Not sure where we end up, maybe florida but Boston is faaar… Hmm might be fun though ;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>