27 Dec

Jultider på Gran Canaria och La Gomera

Vandring till öde strand på La Gomera

Man kan knappast påstå att vi har stressat senaste tiden. Istället har vi haft det riktigt gott. Besök av mor och far, vänner med familj i kombination kanonväder har lett till en del semester med mycket god mat, utflykter och strandhäng. Men såklart minst lika mycket fixande med båten och förberedelser inför Atlanten. Det känns att vi har varit här länge nu och det ska bli skönt att komma ut på havet snart.

I Las Palmas fick vi till slut tag på alla dom viktiga sakerna vi behövde införskaffa, bl a autopilot Raymarine ST2000+, ankare Rocna 10 kg, nya skot och block till spinnakern, karta över Atlanten samt en rejäl bukring konserver på Carrefour Planet. Jag lät även sy upp ett solsegel som vi kommer ha för att få skugga i sittbrunnen. Efter en utdragen väntan i det ofattbart ineffektiva hamnkontoret i Las Palmas seglade den 13:e december vi till Puerto Rico med far Olek som gast ombord. I början dåligt med vind men fram på eftermiddagen kom landbrisen bakifrån och följde med oss runt ön hela vägen till hamn! Gjorde att vi kom fram tre timmar tidigare än beräknat och hade en härlig dag.

Puerto Rico är ett klassiskt charterturistmekka. Fin men fullproppad strand, mataffärer med tredubbla priser, halvkassa restauranger, etc. Hamnen är helt OK men saknar båtbutik och den känns inte som nån riktig seglarhman. Vi hade iaf skönt väder och jobbade en del på båten här, resten av tiden hängde vi hos Sorin och Fanny m familj som huserar i Anfi del Mar, den lite mer lyxiga varianten av Gran Canaria. Vit sand importerad från Karibien på stranden, pooler, bra restauranger och svensk TV uppe i deras lägenhet, vi njöt av semestern. Odessa låg uppankrad utanför Anfis strand några nätter och vi fick testa den lilla dingen för första gången. Det gick att ro in till land med oss alla tre men det var på gränsen!

Från Puerto Rico seglade vi den 20:e december mot vårt sista stopp på Kanarieöarna, San Sebastian på La Gomera. Jag hade hört mycket gott om den hamnen, att den ligger vackert och att det är en hamn där många seglare som ska göra överfarten samlas. Dit var det 75 sjömil så vi gav oss iväg på eftermiddagen för att komma fram i ljuset dagen efter. Andrej valde att ta nattpasset mellan 2 och 6 för att känna på hur det är att bli uppväckt och utsläpad i en sittbrunn mitt i natten. Det var bra med vind snett frammifrån vilket gjorde att båten krängde en del så det blev inte mycket sömn innan heller. Trots det inga problem och det var skönt att se nattpassen fungera som dom ska. Väl framme förstod vi vad folk menade med San Sebastian. Hamnen ligger vackert mellan bergstoppar, vattnet är klart och fullt med fisk (bl a , papegojfiskar, sea breams och barrakudor!), trevlig och proffsig personal i marinan och själva staden är skönt oturistig och väldigt fin. Vi hade en tanke att försöka bli klara med sista packningen och småfix på två dagar och försöka hinna med nyår på Kap Verde men dessa planer övergavs fort. Vi kände att vi ville kolla in La Gomera och fira jul ordentligt. Vi har också fått klart sista delarna av båtfixet, bl a har Andrej byggt en stol att fästa på ryggstödet i sittbrunnen för att kunna sitta högt när man styr, Lars har satt upp nät i taket i salongen som sväljer enormt mycket prylar och ska användas bl a till grönsaker och jag har gjort lite av varje.

Julafton firades med bad på stranden, öl på strandbar, julmat i sittbrunnen (tack mor och far för sillen), hemgjord glögg med gästerna Janne och Lisbeth från grannbåten Daphne (Vagabond 31, vagabondliv.se), och en för oss helt otippad fest på stan som drog igång med megahögtalare på torget bredvid hamnen prick 12 på natten.

Men nu börjar det dra ihop sig på allvar. Det blåser på rätt bra, 5 – 6 bft. Hoppas att det lugnar sig något så att vi får en behaglig segling. Målet är att ge oss av inom ett par dagar, återkommer med en slutrapport innan avfärd!

3 reaktion på “Jultider på Gran Canaria och La Gomera

1. Kul att se filmen och alla nya bilder!! God fortsättning och lycka till med avseglingen!

Följer fortsättningen med spänning :)

/Martin

2. Kära Andrej, Lucas, Olek and NIna!
    Such an utter joy to know of your adventure and see you all on board together, beaming one and all…wishing you fair winds ahead!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>