24 Sep

Biscaya del 1, Brest – La Rochelle

Fyrverkerier i La Rochelle

Med siktet inställt på La Rochelle lämnade vi Brest den 18 september med gott hopp om att ta oss hela den 220 sjömil långa vägen. I vanlig ordning så går det inte att lära 2 envisa sjöbusar att sitta.

Vi satte kurs långt ut till havs eftersom vår tanke var att där ute är vågorna jämnare och vinden mer stabil. Denna strategi fungerade i ca 24 timmar sen vände vinden till östlig och vi insåg att det skulle bli svårt att ta oss in mot land. Focken som vi har lånat har ett lite för långt förlik för vårt stormförstag vilket ger oss sämre kryssvinkel än vanligt. Nu var det dags att börja Vegla oss in mot land och vi startade motorn.

Som en liten positiv upplevelse under de första 24 timmarna så fick vi besök av enorma småfiskstim och med dem kom även delfinerna mitt i nattpasset. Det var en riktigt schysst syn att se ca 12 delfiner jaga småfisk runt båten i 2 timmar. Kolmården kan ju lägga ner sitt delfinarium!

Första stoppet blev en ö ca 60 sjömil norr om La Rochelle, Ile d´Yeu. Denna ö är troligtvis en riktig liten pärla om vi ska tro vår isländska vän Saga. Själva såg vi endast ponton C, bloc sanitaire och seglade vidare tidigt nästa morgon enligt devisen: “- betala endast hamnavgift om det är ABSOLUT nödvändigt”. Denna devis har vi nu levt efter under ca 2 veckor och det håller i sig, men mer om detta senare.

Följande dag ägnades mycket tid till diskussioner kring hur färden över Biscaya skulle gå till. Stormen som kommer från Atlanten var enligt prognos beräknad att slå till i södra Biscaya under helgen. Vi funderade på om vi skulle gå hela vägen till San Sebastian och då kanske hinna förbi innan ovädret drog in. Efter en noggrann check i sjökorten konstaterade vi att det inte finns några vettiga alternativhamnar längs vägen. Eftersom vi kanske äntligen har lärt oss att dagarna till havs aldrig blir som planerat, så valde vi att inte riskera resten av resan och fortsatte enligt plan mot La Rochelle.

Givetvis kom vi inte dit denna dag heller. Fiske är roligt och vi hade god lycka denna dag. Äntligen lite nya fiskarter på kroken, en spanish mackerel föll för ett havsöringsdrag och vi tappade något på ett par kilo som såg silvrigt och tropiskt ut. Utöver detta var horngäddorna (a.k.a näbbgäddor) på hugget och tog på såväl häcklor, drag, wobblers och allt annat som kastades i efter båten. Med nyvunnet hopp om bra fiske även nästa dag beslutade vi oss därför att avbryta La Rochelle-försök nummer 2 och gick istället in i Bourgenay. In sent på kvällen, iväg tidig morgon = billig hamnpeng.

Sista biltem mot LA Rochelle hade vi riktigt härligt väder 5-6 m/s, lugn sjö och sol. Med endast 25 sjömil till målet kunde vi köra lite trolling på undanvindskryss under förmiddagen. Tyvärr ingen fiskelycka denna dag, troligtvis eftersom vi anropat Villa på VHF:en och utlovat fiskmiddag. Vi anlöpte hamn kl 18 på kvällen och mötte våra isländska vänner som kom natten innan. Det blev en riktig helkväll och vi hamnade mitt i någon sorts stadsfestival med storslagna fyrverkeriet i denna fantastiskt trevliga och livliga medeltidsstad. Här ska vi vänta ut den annalkande stormen och passa på att fixa med båten. Det verkar vara ett perfekt ställe att göra det på, hamnen är enorm och det finns mer båtbutiker och segelmakare än vi sett någonstans innan. Solpaneler ska monteras, generatorn till motorn och autopiloten ska lagas samt ta tag i vårt ständiga genuaproblem.

Fortsättning följer…

13 reaktion på “Biscaya del 1, Brest – La Rochelle

1. Hej Boys!
    Härligt att se er framfärd här, TACK!

Det känns som att ni börjat få kläm på saker och ting. Det blir ju sällan som man tänkt sig men ibland får man då tänka sig för en gång extra för att det inte ska skita sig totalt.

Hoppas att vädret spelar med lite bättre framöver och att ni göra bra framsteg!

Ta hand om er och var rädda om varandra!

// David

• Inget blir som man tänkt sig på en sån här resa…men det ska nog gå bra det här! Vädret verkar spela med oss kommande dagar så vi hörs när vi kommit till spanska värmen..?
      Hälsa Johanna och ta hand om er!

/C

2. Detta är verkligen en härlig uppdatering av er blogg, TACK!
    Vi får vara med om delfinarier, undanvindskryss, horngäddor (= småspada), begrepp som “Vegla” (=maskin?), insikter, block sanitaire, springnotor från hamnavgifter, kloka stormbeslut, islänningar och inte minst fyrverkeri.
    Underbart helt enkelt.
    Olek/pappa

• Hej Olek,
      jag tar mig friheten att svara på vad Vegla är :-)

Det är en term som beskriver att man tar ner förseglet, skotar hem storseglet och startar motorn, företrädesvis en inombordare, och sedan går för motor mot vinden.
      Ursprunget till ordet kommer från tiden då segling fick ett stort uppsving i Sverige och många båtar köptes av mindre vana seglare som kanske främst uppskattade att vara ute på sjön utan att vara “fanatiska” seglare. Vegan var en av de första båtarna som byggdes i mycket stora serier på sjuttiotalet och då den har inombordare var det för den ovane/bekväme enkelt att istället för att kryssa sig fram mot vinden helt enkelt starta “järngenuan”(a.k.a motorn), ta ner förseglet och beslå det på däck och skota storseglet midskepps och sedan köra en bit för motor.

Namnet Vega + ordet segla = Vegla :-) Det är alltså en lite nedsättande term som “riktiga” seglare använde när de såg andra båtar gå för motor med storseglet uppe.

Slut på historielektionen :-D

Mvh, Jim

3. La Rochelle – noterat på places to see. Låter härligt med fisket, vackert hav och delfiner, det där med trasiga segel och packningar låter mindre kul men roligt att ni bjussar på dessa stories också. Keep it up!

4. Lucky, du ser riktigt fransk ut med mössa o randig tröja. Du skulle bara kört med röd mössa istället för en mer Jaques Costeau-feeling ;)

5. Aldrig underskatta en järngenua! Härligt att höra. Kanske ni byter ut fisken mot grodlår i några dagar. Ha det gött/Bengt

• Inga grodlår so far men om fisket börjar tryta får vi väl käka de spanska delikatesserna snart!

/Christopher

6. Härlig uppdatering från havet!!! Följer er ständigt! Även om jag inte kommenterar jämt ! Ni äger !
    Kärlek till er båda!
    / herr Sund

• Härligt att höra från dig gubben! Hoppas allt är bra med dig och hoppas att vi möts någonstans längs vägen.

/Christopher

7. Hey there!
    We finally found a way to understand your blog thanks to “google translator” ;-) We join Odessa in our minds and are keeping the track. May there always be enough water beneath your keel. Be carefull perhaps we catch you one day… ;-)
    många hälsningar
    The Rustrica-Crew

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>