29 Dec

Avfärd

Bunkrade!

Bunkrade!

Odessa är nu bunkrad, stuvad och redo att kasta loss! 100 liter vatten samt juice, mjölk, lite öl, mycket torkade bönor, potatis (med jord på – håller längre), ägg, vitkål, äpplen, gröna bananer, lök, mängder av konserver (luncheon meat, mums), ungstorkad köttfärssås från syster, pasta mm kommer hålla oss vid liv. Tanken är att hålla koll på hur mycket vi äter nu under veckan till Kap Verde så ser vi hur mycket extra som behövs för den stora korsningen.

Vi har klurat ut vaktscheman och diskuterat hur vi ska lägga upp arbetet ombord. Vi kommer köra rullande 4-timmarsschema och dela upp lunch- och middagsmatlagningen emellan oss. Andrej har lagt pussel med schemat och vi är glada att ha en vecka till Kap Verde där vi kan testa och se hur det känns. Som kapten är jag mån om att saker som behöver fixas med båten blir gjorda och att alla har klart för sig vad som förväntas av dem. Min plan är att testa en teknik jag använder i jobbet, Scrum, som bl a innebär att man varje dag har ett snabbt möte där alla berättar vad de gjorde igår, vad de ska göra idag och om de behöver någon hjälp för att göra det. Allt som behöver göras skrivs upp på en lista och prioriteras och så betar man av den uppifrån. Tanken är också att vi då och då diskuterar vad vi gör bra, vad vi gör mindre bra och om vi kan hitta på sätt att bli bättre. Ska bli kul att se om det är ett vettigt upplägg även för atlantkorsningar.

Jag har backat från min tidigare motvilja mot yttre kommunikation på havet och har nu fått låna en sattelittelefon av en vän. Den är nu försedd med 75 min kontantkort (à 200 dollar). Den ska användas till att mottaga väderleksrapporter som far har lovat förse oss med (han kommer ändå hänga en del på passageweather.com). Känns också schysst att kunna ge ett livstecken då och då.

Exakt var vi ska lägga till på Kap Verde har varit under diskussion senaste dagarna. St Vincent är den enda ön med en riktig marina, Mindolo, och därifrån tänker vi utgå för överfarten till Karibien. Från början tänkte vi ankra runt lite bland öarna runt St Vincent för att se lite olika delar av Kap Verde men det visar sig efter studier av pilotböcker att man inte får göra så, man måste klarera in direkt på St Vincent eller på Sal som ligger rätt långt åt öster… Så vi kommer troligtvis nöja oss med att stanna på St Vincent som ändå ska vara en av de mer intressanta öarna. Mindolo har vatten, bränsle och möjlighet till bunkring så det känns naturligt att åka dit. Vi är också rätt sugna på att komma till Karibien inom en rimlig tid, det finns så otroligt många ställen att se där och säsongen tar ju slut mot slutet av maj då orkanerna börjar rulla in.

Var vi siktar på i Karibien är ännu inte helt bestämt. Barbados var tanken från början men Tobago känns också intressant och tar man Barbados först får man kämpa mot strömmen söderut… svårt att bestämma sig! Men det är säkert så att var man än hamnar där nere så blir det bra. Vi kommer kanske också ändra planen under färd om vindarna skulle vija åt ett annat håll än vad vi planerat.

Vädret för imorgon, den 29:e, säger att vi kommer ha rätt mycket vind dom första dagarna och att det efter nyår går ner något till kanske mer behaglig segling. Hoppas det stämmer och ser fram emot att komma ut på havet igen. Känns otroligt kul och väldigt spännande att äntligen vara på väg mot det stora äventyret!

16 reaktion på “Avfärd

  1. Nu bär det alltså iväg. Helt fantastiskt! Gillar din plan Lukas. Hoppas du hinner dokumentera. Kasta en flaskpost. Jag önskar er allt vad äventyret kan ge! Och längtar som så många andra att få nästa rapport. Z Bogiem.

  2. Härliga filmer – kanske lite väl mycket sjögång på vissa (för en landkrabba) men uppvägs av delfinerna på slutet. Hoppas ni nu får bra vindar och tid att testa allt. Matförrådet ser lovande ut :) Här bär det strax av till valpen Dante som hämtas hem idag. Så äventyren fortsätter på olika håll. Stor Kram från oss alla /Maria

  3. Tack Andrej för att du delar med dig av soliga upplevelser, det ger oss i vintriga Stockholm hopp om ljusare dagar! Jag ser fram emot att få följa ert äventyr framöver och så välorganiserade som ni är så kommer ni att ha “flyt” på seglatsen! Ha det jättegott tillsammans och Ett Riktigt Gott Nytt 2013!
    Bästa hälsningar/Karin S och säkert från alla medarbetare på avd 150!

  4. Detta låter mycket bra, inte minst strukturen – snyggt kapten! Sargstolen ser ut som om en snickare gjort den – snyggt Andrej!
    Vädret kommer att följas. Senaste nytt:
    29/12 Ost 15-20 knop (8-11 m/s) våghöjd 2-3 meter
    30/12 Ost 20 knop (10-12 m/s) våghöjd 3 meter
    30/12 på kvällen ny rapport som sms:as till satelittelefonen.
    Enligt mina vädersiter (tack internet) mojnar det ner ngt på nyårsafton och blir mer runt 10-15 knop under resten av veckan, lätt vridning mot Nordost.
    Jag är inte bara med i tanken….
    Äventyret fortsätter och vi får vara med. TACK!
    Olek/pappa

  5. Lycka till grabbar, vilken härlig resa! Ni verkar ha en bra plan och tänkt på det mesta, var försiktiga nu och uppdatera när ni kan. Om ni kommer till Jamaica i vår vet Lukas vart ni ska ta er, tyvärr är alla Red Stripe troligtvis fortfarande slut :)

    /Dan

  6. Tack för era hälsningar! Vi har ätit våra sista tapas på land och kastar loss om en liten stund. Gott nytt år till er!

  7. Tack så jätte mycket för alla underbara blogginläggen. Nu när dessa följs även på andra sidan Atlanten via Google translate – “Odessa is now bunkered, stewed and ready to cast off” – kan jag bara hoppas jag att alla dessa “very dry beans” håller sig torra tills de kommer till sin rätt på havet. Satellittelefonen för väderleksrapporter låter betryggande. Safe sailing och Gott Nytt År kära bröder! Ni är underbara!
    /Sue Anne

  8. Dear boys,
    We wish you luck and courage, mild winds and a lovely sea on your adventure to the Caribbeans! Your father, Olek, has contacted us just before newyear and we keep each other posted! I am glad he stays in touch with you through satellite. We are happy to follow you and will support you both in spirit and matter. You can allways count on us if neccesary.
    BON VOYAGE!!
    Anouk ( Lars’ mom) & George

  9. Satellitkontakt idag. Position N23°10′ W20°33′. Redan mer än 350 distansminuter, dvs nästan halvvägs. Det blåser rätt friskt, just nu ca 12m/s ostnordost, sjön hög men jämn. Mot slutet av veckan skall det mojna ngt. Allt väl ombord.
    För Odessa/Olek

  10. This is Lynn from San Francisco. I remember you both, Andrej and Lukas, visiting us over the years, and Stephen, James and I visiting you in Stockholm too, how grand to hear of and now follow your adventure. I see your culinary approach is a far cry from hardtack on sailing ships of old! I like the Google translate too, I am a big fan of this contemporary form of poetry/communication. Continued safe travels and best wishes to all the sailors, Lynn

    • Glad to see you found the blog Lynn! Google translate is a great thing, hopefully together with the pictures you will be able to understand what we’re up to and have a laugh at the same time.

  11. Jättekul att följa er spännande resa. Imponerad av strukturen och ordningen ombord, Lukas du är troligen född till kapten. et där med scrums verkar toppen(tankar från igår och inför imorgon)
    God fortsättning på 2013 och ert livs segling. Jag tror Lasse håller ett öga på er från sin himmel!
    Kram Ester

  12. Odessa angjorde just Kap Verde. Alla ombord mår bra och gläder sig åt seglatsen. Det har gått fort, snitt på 5,1 knop. 850 distansminuter på en knapp vecka. Tre-fyra meter hög havsdyning och halvvind. Bra fiske. De blir i land ca en vecka så räkna med en uppdaterad blogg i dagarna.
    /Olek

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

27 Dec

Seglingsfilm – Odessa i Europa

Som en hyllning till min färd genom Europa kommer här en film som legat som utkast ett bra tag. Både skön och mindre skön segling samt första mötet med delfiner. Går att spela upp direkt i Chrome (som stöder HTML5 video i mp4 format). Om det inte fungerar i en annan webbläsare kan filmen laddas ned som fil med länken undertill, jag hinner tyvärr inte hålla på att konvertera video nu, har alldeles för roligt med att ominstallera navigationsprogram som krånglar såhär dagen innan avfärd.

Ladda ner filmen som fil (högerklicka här och välj spara).

2 reaktion på “Seglingsfilm – Odessa i Europa

  1. Tack for den fina filmen och nya bilder! Det ser varmt och skont ut!
    Onskar er en bra overfart!
    Varma halsningar fran Florida och Karin och Oliver

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

27 Dec

Jultider på Gran Canaria och La Gomera

Vandring till öde strand på La Gomera

Vandring till öde strand på La Gomera

Man kan knappast påstå att vi har stressat senaste tiden. Istället har vi haft det riktigt gott. Besök av mor och far, vänner med familj i kombination kanonväder har lett till en del semester med mycket god mat, utflykter och strandhäng. Men såklart minst lika mycket fixande med båten och förberedelser inför Atlanten. Det känns att vi har varit här länge nu och det ska bli skönt att komma ut på havet snart.

I Las Palmas fick vi till slut tag på alla dom viktiga sakerna vi behövde införskaffa, bl a autopilot Raymarine ST2000+, ankare Rocna 10 kg, nya skot och block till spinnakern, karta över Atlanten samt en rejäl bukring konserver på Carrefour Planet. Jag lät även sy upp ett solsegel som vi kommer ha för att få skugga i sittbrunnen. Efter en utdragen väntan i det ofattbart ineffektiva hamnkontoret i Las Palmas seglade den 13:e december vi till Puerto Rico med far Olek som gast ombord. I början dåligt med vind men fram på eftermiddagen kom landbrisen bakifrån och följde med oss runt ön hela vägen till hamn! Gjorde att vi kom fram tre timmar tidigare än beräknat och hade en härlig dag.

Puerto Rico är ett klassiskt charterturistmekka. Fin men fullproppad strand, mataffärer med tredubbla priser, halvkassa restauranger, etc. Hamnen är helt OK men saknar båtbutik och den känns inte som nån riktig seglarhman. Vi hade iaf skönt väder och jobbade en del på båten här, resten av tiden hängde vi hos Sorin och Fanny m familj som huserar i Anfi del Mar, den lite mer lyxiga varianten av Gran Canaria. Vit sand importerad från Karibien på stranden, pooler, bra restauranger och svensk TV uppe i deras lägenhet, vi njöt av semestern. Odessa låg uppankrad utanför Anfis strand några nätter och vi fick testa den lilla dingen för första gången. Det gick att ro in till land med oss alla tre men det var på gränsen!

Från Puerto Rico seglade vi den 20:e december mot vårt sista stopp på Kanarieöarna, San Sebastian på La Gomera. Jag hade hört mycket gott om den hamnen, att den ligger vackert och att det är en hamn där många seglare som ska göra överfarten samlas. Dit var det 75 sjömil så vi gav oss iväg på eftermiddagen för att komma fram i ljuset dagen efter. Andrej valde att ta nattpasset mellan 2 och 6 för att känna på hur det är att bli uppväckt och utsläpad i en sittbrunn mitt i natten. Det var bra med vind snett frammifrån vilket gjorde att båten krängde en del så det blev inte mycket sömn innan heller. Trots det inga problem och det var skönt att se nattpassen fungera som dom ska. Väl framme förstod vi vad folk menade med San Sebastian. Hamnen ligger vackert mellan bergstoppar, vattnet är klart och fullt med fisk (bl a , papegojfiskar, sea breams och barrakudor!), trevlig och proffsig personal i marinan och själva staden är skönt oturistig och väldigt fin. Vi hade en tanke att försöka bli klara med sista packningen och småfix på två dagar och försöka hinna med nyår på Kap Verde men dessa planer övergavs fort. Vi kände att vi ville kolla in La Gomera och fira jul ordentligt. Vi har också fått klart sista delarna av båtfixet, bl a har Andrej byggt en stol att fästa på ryggstödet i sittbrunnen för att kunna sitta högt när man styr, Lars har satt upp nät i taket i salongen som sväljer enormt mycket prylar och ska användas bl a till grönsaker och jag har gjort lite av varje.

Julafton firades med bad på stranden, öl på strandbar, julmat i sittbrunnen (tack mor och far för sillen), hemgjord glögg med gästerna Janne och Lisbeth från grannbåten Daphne (Vagabond 31, vagabondliv.se), och en för oss helt otippad fest på stan som drog igång med megahögtalare på torget bredvid hamnen prick 12 på natten.

Men nu börjar det dra ihop sig på allvar. Det blåser på rätt bra, 5 – 6 bft. Hoppas att det lugnar sig något så att vi får en behaglig segling. Målet är att ge oss av inom ett par dagar, återkommer med en slutrapport innan avfärd!

3 reaktion på “Jultider på Gran Canaria och La Gomera

  1. Kul att se filmen och alla nya bilder!! God fortsättning och lycka till med avseglingen!

    Följer fortsättningen med spänning :)

    /Martin

  2. Kära Andrej, Lucas, Olek and NIna!
    Such an utter joy to know of your adventure and see you all on board together, beaming one and all…wishing you fair winds ahead!

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

12 Dec

Tremannabesättning, förberedelser inför korsningen

Andrej i Las Palmas

Andrej i Las Palmas

Bloggen har fått vila lite senaste tiden. Beror på att Odessa inte varit ute på så mycket äventyr utan mest legat i lata hamnar och blivit rengjord, omstuvad, fått nytt ankare, autopilot, solskyddstak, motorrumsfläkt, högtalare i sittbrunn, mm, mm. Och stundtals huserat trötta seglare som tagit landpermis kvällen innan.

Största händelsen skedde den 6:e december då Andrej Wilczek landade i Las Palmas för att bli besättningsman nr tre. Tanken var från början att Andrej skulle möta upp i Karibien men nu när jag behövde extra besättning för överfarten var det ingen tvekan från hans sida. Vi bestämde att vi skulle ses på Kanarieöarna efter att han hunnit ta tag i allt det praktiska som man måste göra innan man ger sig ut och seglar. Jag är jätteglad att ha honom här och det ska bli grymt skönt att segla de kommande längre sträckorna med tre personer, kommer kunna sova 6 timmar i taget istället för 3, lyx!

Vindarna och vädret har inte varit så bergssäkert som det ska vara här nere. På Lanzarote hade det inte regnat på tjugo månader men nu kom det skurar varje dag den veckan vi var där och vinden låg konstant på 12 m/s. Det stora seglareventet ARC, Atlantic Race for Cruisers, fick för första gången på 25 år starta senare än planerat (25/11) på grund av för starka vindar. Jag iakttar noga vad som händer därute och hoppas att det stabiliserar sig i god tid till det är dags ge sig av mot Kap Verde.

Efter vår vecka i Marina Rubicon vid Playa Blanca på Lanzarote seglade vi mot Gran Tarajal på Fuerteventura. Det var en dag med de vanliga 12 sekundmetrarna, lite på gränsen till vad jag är bekväm med, men vi var för rastlösa för att stanna kvar i Rubicon och vänta in lättare vindar. Vi plattade med endast revad genua och när vi nådde en av Kanarieöarnas vindaccelerationszoner och vinden drog iväg ytterligare gjorde vi 12,4 knop i en stor surf! Att vi sedan höll på att broacha och nästan drog sönder rullen i försök att reva genuan är en annan historia.

Gran Tarajal var en liten stad med strand och många fina väggmålningar. Förutom dom var lunchrestaurangen i hamnen, Faro la Entallada, det bästa med stället.

Nästa stopp var Morro Jable, bara 20 sjömil bort. Vindarna hade lugnat sig till 6 m/s som kom rakt bakifrån och det var knappt någon sjö så vi passade på att experimentera lite med segelsättningar inför korsningen. Preventer på bommen och något inrullad genua spirad med spinnakerbommen blev hur stabilt som helst! Det var skönt att se, atlantkorsningen känns med ens lite enklare. Vi kom fram till Morro jable i mörkret och tänkte lämna redan 05:00 nästa morgon. Hamnavgiften blir man dock inte kvitt på dessa öar, det kommer alltid en väktare och tar emot på bryggan. Som tur är betalar man per kvadratmeter i de statligt ägda hamnarna, för Odessa blir det 5,24€.

Idag ska det limmas gardinstänger och lite annat småfix, sen är det inte mycket kvar på fixarlistan! Nina och Olek Wilczek landade på ön igår kväll och kommer snart på besök. Om ett par dagar beger vi oss till södra sidan av ön för att träffa Fanny och Sorin med familj. Ska bli härligt att träffa familj och vänner nu precis innan vi seglar i en vecka till Kap Verde.

9 reaktion på “Tremannabesättning, förberedelser inför korsningen

  1. Seglardetaljerna blir allt mer proffsiga – snart får jag använda uppslagsbok!!
    Grattis till nya besättningsmedlemmen – både till er och till honom – och ha ett fint pre-jul-firande med Nina och Olek och med Fanny och Sorin!
    och en god jul
    Och en fortsatt underbar resa förstås… kram Birgitta

  2. Tack för lyckosam segeltur i Odessa från vår lilla hamn i Puerto Rico till lyxresorten som Sorin bodde på.
    Strålande sommardagar, strålande söner, en betryggande besättning för fortsatt färd mot Kap Verde.
    Skönt att veta ni får massor av frisk luft, får använda era kroppar och alla sinnen för att kunna ta er fram
    med fyllda segel, jag blev så imponerad över hur intensivt det är att styra upp en segelbåt, som Lukas
    framhöll, det är något att ta itu med hela tiden, det blir aldrig tråkigt….Och snacka om att vara uppkopplad
    i dessa tider då de flesta bara trycker på knappar eller motsvarande. Lev väl kära söner, mamma

  3. Hej killar.
    Ber att få önska er en god jul och ett gott nytt år men framför allt en härlig seglats till Karibien.
    Vad härligt för er att få uppleva detta tillsammans. Följer er resa med stort intresse och en god portion avund och ser fram mot nya inlägg.

    Benny

  4. Hejsan Osessa , jag fick höra talas om seglavega.se av Maria.

    Mycket spännande & intressant projekt. Kul att läsa blogg oxå :)

    Jag är ingen sailor, kör endast för motor tyvärr.

    God jul från ett snöigt Stockholm

  5. Hej, You guys. Sue Anne passed me your website and I’ve been stalking you to Cabo Verde and now to Tobago. Helen and I broke out wine and toasted your voyage at the beginning and when we heard you had arrived. Your adventure is awesome. The video amazing. I find it amazing that you can muster up the courage to go up a mast in a bosun’s chair in heavy seas. The surfing was beautiful if frightening. The dolphins sublime. Kate Winslet and Leonardo D C even with the same music just couldn’t measure up. And then the heavyweight fight of the Century, sushi on the hook, marvelous. And the journal makes it all so clear. We are so thrilled you made it so uneventfully. We have a friend who just finished his annual sail to Belize from Newport, Rhode Island and have passed him seglavega.se.; he never has a sail as relatively trouble free as yours, so you are lucky and I am relieved. Congratulations, and I look forward to meeting your mate on my next trip to Sverige. Hugs and love to you both from me and Helen.

    • Hi Stephen! Your friend must of course get a 40 year old swedish boat, tried, tested and robust. Not sure where we end up, maybe florida but Boston is faaar… Hmm might be fun though ;)

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

25 Nov

Essaouira och överfart till Lanzarote

Odessa i Essaouira.

Odessa i mitten av hamnen i Essaouira. Tack till fiskmåsen som gjorde detta till världens coolaste bild.

Vi kom fram till Essaouira i gryningen den 21:a efter 40 timmars blandad segling och stiltje. På väg in i hamn var vi på helspänn för att kryssa mellan plastpåsarna som flyter omkring överallt och hotar propellern. Den lilla hamnen var proppfull med fiskebåtar som låg i stora klungor, små med utombordare och större trålare, alla i trä. Det fanns ingen brygga alls utan vi blev invinkade att lägga till längsmed sjöräddningens båt. Det var tydligen helt OK eftersom den bara användes i nödfall… Inget vatten, el eller dusch men mest exotiska hamnen hittills. Fiskare överallt som trasslar ut långrevar, rensar nät och drar kärror fulla med makohajar.

Hamnen ligger nära ingången till medinan som utgör själva stadskärnan. Däremellan torg med fiskrestauranger, apelsinjosstånd och utsikt över klipporna och det gamla fortet. Medinan var kul att gå omkring i även om den var av den turistiga varianten. I Mohammedia var det åsnor med tomatflak och couscous i tält, här var det krimskrams, tiggeri och slipade försäljare. Vi passade iaf på att bunkra på marokanskt vis med grönsaker, dadlar, nötter och kryddor.

Tanken var att stanna några dagar men efter att ha kollat vädret insåg vi att dom kommande dagarna var perfekta för överfart till Kanarieöarna. Bara att passa på, morgonen den 22:a bar det av igen, denna gång 280 sjömil mot Lanzarote.

Det blåste 8-10 m/s nordöstligt och det var stökigt att ta sig ut mellan klipporna i den höga sjön. Väl ute plattade vi med enbart genua och gjorde över 6 knop i snitt första 12 timmarna och 10 knop i surfen! Det är bra för en 27-fotare om nån undrar. På natten avtog vinden och yanmar drogs igång. Ingen fiskelycka i början, trots test av nya calamarestims teasern, bara några busiga delfiner som ryckte lite i ett av dragen. Mitt ute mellan Marocko och Kanarieöarna såg vi en del skräp som flöt omkring. Jag var lite uttråkad och styrde mot det för att se vad det var. Visade sig vara havssköldpaddor! Vi såg sedan säkert tjugo stycken under dagen. Dom låg och solade i ytan och var ganska orädda för båten. Undrar vad dom gjorde där ute.

Sista dagen då vi redan såg Lanzarotes bergiga horisont högg det rejält på spöet med poppersquiden. Den är tänkt att attrahera svärdfisk så pulsen gick upp. Efter några minuters kamp var det dock ännu en randig listadotonfisk som närmade sig båten. Det var den största hittills, runt fyra kilo. Jag försökte först håva den men det gick inte att hålla ner håven med en hand medan vi seglade i fem knop. Efter lite tumult försökte jag istället lyfta in den för hand men halvvägs upp släppte den. Fan! Dags att montera ihop huggkroken och kanske också fila på något smidigare sätt att landa fisk i fortsättningen, dom lär bara bli större och större…

Vi valde att lägga till i Marina Rubicon på södra sidan, Lanzarotes störsat marina. Här är vi nu och njuter av dusch, vatten, el, wifi, kall öl och swimmingpool. Efter tre etapper på tillsammans 700 sjömil sen Vilamoura känns det välförtjänt med några dagars klassisk Kanarieöturism :)

14 reaktion på “Essaouira och överfart till Lanzarote

  1. Härliga bilder!

    Skönt att det går så bra för er. Nästan lite för snabba…. :)
    Ni borde hinna till Gran Canaria på 2v…. :)

  2. Skönt att veta ni nu har nått Kanarieöarna och att ni kan njuta av livet där i land!
    Lycka till så småningom med färden mot Gran Canaria där vi ses snart!!!! mamma Nina

  3. Hej ni båda äventyrare! Så spännande, så kul och lärorikt. Erfarenheter för livet och en genuin vänskap, avundsvärt.! Underbart att ni unnar er detta. Jag lånade mamma och pappa boken som skrivits av kvinnan som korsat Atlanten.
    Har ni lust att läsa min blogg inte så äventyrlig men om ni har tid så varför inte?
    Sjoberg.bloggo nu
    Varma hälsningar
    Gunilla Sjöberg gammal väninna till mamma

  4. Hello boys, kult å følge med dere- særlig inn i Essaouira. Om dere hadde blitt der et par dager ville dere ha oppdaget en vakker men hemmelighetsfull by med et spesielt sug for europeere og amerikanere. Litt som Tanger på 50- tallet kanskje. Jeg bodde der i to måneder- litt i utkanten i Pension Hendrix- der man påsto at Jimi hadde holdt til. God reise videre over Atlanteren- og pass på dere!
    Terje

    • Hej Terje! Hade varit kul att stanna och hinna upptäcka mer än den turistiga fasaden. Blir många platser att återbesöka efter detta!

  5. Hej Lukas. Visst är det härligt att surfa med vegan! Hade nr 2200 i 8 år och hon gick som på räls i utförbackarna. Ser fram emot storyn om första svärdfisken.
    Då blir Hemmingwaykransen ännu stiligare och vi oldboys gröna av avund. I stockholm är det minus 11 grader så du gör så rätt att segla på lata latituder.
    Henning är fö.på S.t Martin från mitten av december till 6 januari om, ni skulle kasta ankare där….

    Många seglarhälsningar från Månse

    • Tjena! Är nu i Fuerteventura, seglade hit i 12 m/s plattläns som i accelerationszonen gick upp rejält, gpsen visade 12,4 i en lång surf! Hade varit kul att träffa Henning men troligtvis kommer vi inte vara längre än utanför Cap Varde då.

  6. yo, idag var det -13 i stockholm. vintern började rejält 30e november. ni har det nog lite varmare. hoppas det blir bra med andrej ombord (hörde att han skulle möta dig vid gran canaria). peace!

    • Wow -13. Lite mer julkänsla än här iaf, först tecknet på jul var idag när en tysk familjekatamaran gick loss med tyska julvisor på högsta volym. Byter hamn till Morro Jable imorgon.

      • lol ok, tyskarna är ute tidigt alltså. idag var det nollgradigt, den värsta köldknäppen har avtagit. men det är vintrigt, med snö överallt. det är kul!

  7. Vi är med i våra tankar hela tiden och har samtalat många gånger omkring det stora livsföretag som detta handlar om! Viken berikning allt som hör resan till!
    Önskar er och ber för er om allt det bästa i er segling över djupen i havet och in i djupen i er själva
    Varma kramar
    Fam. Fukushima genom Daphne

    • Tack Fukushimor! Får se om vi når dom stora djupen snart, mycket berikning är det iaf garanterat.

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

18 Nov

Mohammedia

Friture de poisson

Friture de poisson

Vi gav oss iväg på eftermiddagen den 11:e med målet att korsa Gibraltar rakt över och komma till Mohammedia. Vindarna var svagare än utlovat och efter några timmars segling fick vi tuffa vidare för motor. Tråkigt, men solen sken och det var knappt någon sjö så vi hade det rätt bra ändå. Nätterna var stjärnklara och helt utan måne så himlen var riktigt imponerande. Många stjärnfall såg vi och vattnet var fullt av små självlysande saker (plankton?) som gled förbi längsmed båten. Andra kvällen högg äntligen första fisken, en liten tonfisk som tog på en bucktail jigg 10m från båten. Medan Lars styr och jag blöder ur tonfisken hugger det på det andra spöet som har en vit/blå squid långt ute efter båten. En till tonfisk tänkte vi men när den närmade sig båten såg vi något guldglänsande och blått sprattla under oss. Första doradon var fångad! Tonfisken åkte i kylboxen och vi fileade och åt doradon omedelbart. Fast, vitt kött och hur god som helst med bara smör, olivolja, citron, salt och peppar. När jag gick på mitt skift kl 0700 sista morgonen kom äntligen vinden tillbaka. En bris från sydöst, perfekt bidevind, vågor bakifrån och soligt. Som ytterligare bonus fick vi varsin tonfisk till, även om min hoppade ur handen precis innan bilden skulle tas…

20 sjömil utanför kusten passerade vi någon sorts fisketrålarmotorväg och fick sicksacka mellan båtarna. I entrén till hamnen var vi noga med att hålla oss borta från förbudszonerna och tuffade in mot den lilla fritidsbåtshamnen för motor. 20 meter från pontonen stannar plötsligt motorn. Lars hojtar från fören att jag styrt rakt in i en stor plastpåse (som han försökte varna för) och vi driver rakt mot den stora Beneteau som ligger ytterst på bryggan. Vi åker väldigt långsamt som tur är och jag lyckas få ner utombordaren i sista sekund så vi kan svänga in lägga till längsmed. Vi får sen hjälp av det polska paret på Beneteaun och av andra båtar att putta oss till den lite mindre pontonen bredvid där vi fått plats. Där börjar den marokanska papperscirkusen med besök av hamnkontoret, tulltjänstemän och polis som också letar igenom båten lite halvhjärtat efter någon form av kontraband. Alla är faktiskt jättetrevliga och verkar tycka det är kul att gå ombord på segelbåtar och skoja med seglarna. Speciellt polisen blir på bra humör när han ser Lars dra på sig våtdräkten och hoppa ner i det grumliga hamnvattnet för att skära loss plastpåsen. Visar sig inte vara mindre än en regnrock och ett plastrep!

Vi har spenderat några dagar här nu i väntan på att den sydliga vinden ska vända. Solen har skinit och det har varit riktigt skönt. Tonfiskarna blev fiskcurry och ceviche. Vi har skrubbat båten och börjar få lite mer ordning på stuvningen. Själva staden Mohammedia har också överträffat förväntningarna. Nära hamnen finns en stor sandstrand med strandpromenad full med glassbarer som säkert är fullproppade på sommaren. Inne i moderna delen av staden finns en stor park där folk samlas på kvällarna och i kaféerna runt om. Nära parken finns fiskrestauranger som serverar ”dagens tallrik” friterad fisk och skaldjur för 60 dirham (50 kr) som är helt suverän. För 10 dirham kan man ta en taxi till medinan som är ganska liten men väldigt trevlig med klassisk bazarkänsla och också en massa god mat överallt. Den kändes inte allt turistig och man blir inte påhoppad och ryckt i på samma sätt som i Marrakech eller Casablanca. Första kvällen vi åkte till medinan träffade vi en äldre herre som gillade västerlänningar och berättade att hans son var professor i Boston. Att vi inte kom just från USA spelade ingen roll och han bjöd in oss till middag i ett stort tält som stod uppställt mitt i gatan. Det var fullt av människor som åt mat vid stora runda bord. Vi fick varsin sked och sen var det bara att hugga in på det stora fat med couscous, grönsaker och lammkött som ställdes i mitten. Sked visade sig vara valfritt då mannen bredvid Lars istället knådade couscousbollar direkt med händerna. Efter middagen var det bön och kort predikan av en herre vid ett annat bord och sen gick vi därifrån lite smått förbluffade över att inte ens behövt betala något. Folk är överlag trevliga, öppna och välkomnande.

Imorgon ska vinden bli nordlig och det blir dags att bryta upp och bege oss längre söderut. Om vinden håller i sig under dagen kanske vi tar oss ända till Essaouira 200 sjömil bort, annars blir det ett stop i El Jadida.

24 reaktion på “Mohammedia

  1. Hej! Vi följer som vanligt med spänning och tänker på dig! Hoppas att det funkar bra med Lars! Mohammedia låter fantastiskt, kanske värt ett besök en dag? Massa kramar!

    • Hej! Ja Mohammedia är en skön liten håla skulle man kunna säga. Badstrand och 10 min från Casablanca m tåg så det är helt klart ett schysst semesterställe.
      Kram

  2. Ni har fått ett riktigt spännande äventyr! Synd att Krille hoppade av, hoppas han kommer ombord snart igen. Övveraskande att ni tar vägen över Marocco, men väldigt positivt. Ett fantastiskt vackert land tycket jag. Har en vän i Casablanca. Hon vill säkert hjälpa er med div. praktikaliteter som tänkarns kan. Jag ber henne svänga förbi… Essaouria är också fantastiskt trevligt med gott käk runt hamnen och en stor medina. Utflykt till Marakesh via buss rekomenderas. Jamaa el-Fnaa kvällstid får ni bara inte missa!

    Hälsar
    Michael från bryggan

    • P.S. Hur långt söderut ni planerar åka innan ni viker av västerut och hur har ni löst kommunikationen med omvärlden? D.S.

      • Ja det ska bli kul att se lite mer av Marocco, Essaouira verkar ballt, enligt noonsite är det en egentligen fiskehamn men den har en liten ponton för segelbåtar bredvid restaurangen Chez Sam och man måste vakta båten på nätterna… spännande :) Håller med om Jamaa el-fnaa men har varit där tidigare så vi håller oss nog kustnära.

        Vad det gäller Marocco går vi inte längre söderut än max Agadir, finns tydligen inga hamnar därefter. Sen kommer vi stanna på Cap Verde innan överfarten. Under överfarten hade jag inte tänkt ha nån kommunikation med omvärlden så det blir lite boggtorka där ett tag…

        • PS. Är förresten kvar i Mohammedia en dag till. Lars blev magsjuk inatt så vi stannar i hamn. Visade sig vara lika bra det, pratade precis med besättningen på en Oceanis 40 som återvände efter att ha stött på 7 metersvågor utanför hamnen! Imorgon mindre vind och vågor så det blir till att bränna lite billig marokansk diesel.

  3. jag tycker så mycket om att läsa din blogg och se på dina bilder! Tänker på dig och tackar för att jag via texten och bilderna får följa med dig på dina äventyr från mitt skrivbord. Blickar just ut över Öresund där småregn, dimma och kalla vindar råder, då är det skönt att med din hjälp få drömma sig bort till ett vänlgt Marocko. Allt gott till dig och dina framtida äventyr.

  4. Hej Lukas
    eftersom jag inte förstod Beaufort så åkte jag till Grekland och seglade en vecka med ganska många Beaufortar och alltid motvind. Oceanis 43 – Jättekul – damseglats och resan satt fint bland allt mitt bloggläsande. Men nu är jag hemma igen och hänger på datorn på mornarna – har dom fått napp idag? Grattis till Doradon – och alla dom andra.
    Kram

  5. Hej

    Kul att ni tog er över så smärtfritt ner till Afrika!
    Är det inte dags att lära sig surfa snart med hjälp av Lars?
    Hoppas du fick mitt mail angående Gran Canaria (12-22 Dec). Vore grymt kul att ses!

    All the best!

  6. Kom ihåg att det bara är svenskar och andra stela nordeuropéer som inte är speciellt gästvänliga. Artiga, trevliga – ja, men inte så inbjudande. En svensk pekar ut den bästa stranden vid fråga; en sydkorean hämtar sin bil och skjutsar dig dit och hänger där tillsammans med dig.

    Ps. Gillade bilden på åsnan. Den även med Lukas.

    Ps2. HAHA, ditt skägg börjar se riktigt bra ut. Kapten Haddock!

    • Började faktiskt känna mig som en gammal imam så jag trimmade lite…men det kommer inte av helt förrän Karibien!

  7. hej;
    Jag är en vän av Michel Ambrus. Jag är baserad i Casabblanca Om någon fråga, tveka inte att fråga. Var är ni på nu? Bästa!
    Laila

    • Hej Laila, tack för att du hör av dig! Är nu i Essaouira, verkligen en häftig stad. Vi kommer faktiskt segla vidare mot Lanzarote redan imorgon eftersom det är bra vind då. Hade gärna stannat nån dag till men vi måste passa på när det blåser åt rätt håll… Tack iaf!

  8. Grymt!

    Jag är inte avundsjuk, nejdå vad är väl en äventyrsseglats till Marocko och karibien när man kan pilla med en Hedger…?

    Segla lite för mig med, min tid kommer senare!

    Gerry

    • aah den gamle Hedgern, den är väl lambda-refaktorerad till oigenkännelighet vid det här laget ;) Jag lovar att hissa storen i din ära imorgon bitti när det bär av mot Lanzarote.

  9. Tjena Lukas! Grymt kört! Inte alls avis ;-) Kan skicka över lite kod till dig om du vill!
    Ha det bra och segla och bada lite för mig med!
    /Dennis

  10. Tja,
    Såg att du ska få förstärkning från sverige i form av en hopp-i-land-kalle. Är inte dina föräldrar lite oroliga med båda bröderna i en jolle över atlanten?

    • Vegan är inte en jolle :-) Det är en av de säkraste (förvisso ganska små) båtar som någonsin har byggts (se Berserk till Antarktis: http://www.wildvikings.com/index.php, http://en.wikipedia.org/wiki/Jarle_Andhøy). I dåligt väder ute på Atlanden är annars alla båtar små, det gäller allt ifrån supertankers till jollar. I lugn och stadig medvind som passadvinden innebär och vid rätt årstid (d.v.s. nu) så talar allt för att det blir en enkel och bekväm segling. Skulle önskat att man hade med sattelit-nödsändande eller åtminstone lågprisvarianten: http://international.findmespot.com/ . Från dess att man lämnar Kanarieöarna eller Lanzarote är man borta från kartan i minst 20 dagar. Ett dagligt Ping med er position skulle varit mycket värt. Utrustning och abonnemang köps i närmsta sportbutik och kostar inte mycket. Den dagliga positionen kan kopplas till denna sidan. Försök skaffa en 3:e besättningsmedlem, det gör stor skillnad om man inte har vindroder och någon måste stå vakt 24/7.

      • Väl talat, Michael. EPIRB finnes, sattelittelefon undersökes och besättningsman nr tre landar om tre dagar…

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

12 Nov

Mot Afrika [UPDATE - fiskeinfo]

Sista hamnen för Odessa i Europa - Vilamoura

Sista hamnen för Odessa i Europa – Vilamoura

Den senaste tiden ombord Odessa har varit turbulent, som ni förstår. Det har varit många snabba vändningar och frågetecken kring hur projektet kan fortsätta. Min besättning är nu holländske Lars van Ettro som jag träffade på baren Red Eye i Lagos. Det visade sig att Lars länge velat göra korsningen och tagit navigeringscertifikat så vi bestämde att han skulle segla med ett tag och se hur det gick. Lars har bott i Lagos sen han var fyra. På somrarna jobabr han på olika turbåtar och surfar en hel del så han har god vana att vistas på vattnet. Att vi nu har en surfbräda och en harpun ombord på båten är extra bonus!

Vi seglade tillsamman från Lagos en kort bit till Portimao för att få lite övning. Lugn dag på sjön så det blev mest övning i motorgång och musiklyssnande med nya sittbrunnshögtalarna. i Portimao spenderade vi en dag med att jobba på båten vi färdigställde dom sista grejorna. Vi kopplade en batteriswitch till generatorn så att vi kan ladda stora batteribanken med motorns generator (som tidigare bara laddade det lilla dedikerade motorbatteriet), vi har testat och det funkar riktigt bra! Detta tillsammans med solpanelerna borde göra att vi nu har tillräckligt med elektricitet för Atlantöverfarten. Otroligt skönt att ha den biten avklarad nu när jag tar över som ensam kapten. Från Portimao seglade vi till den überlyxiga Vilamoura Marina. Här finns plats för 1000 båtar och längsmed kajerna är det bara barer, affärer och restauranger överallt. Mestadels resortturister och golfare, inte så mycket segelfolk känns det som.

Nästa stop blir troligtvis mer åt det genuina hållet, Lars och jag seglar om ett par timmar över till Mohammedia i Marocko. Sträckan dit är på 200 sjömil vilket borde ta två dygn. Mohammedia ligger 10 sjömil från Casablanca vars marina är stängd till 2013 men tanken är att kunna buss in till Casablanca också. Sluttampen börjar närma sig och vi hoppas kunna ta oss till Kanarieöarna tills början av december. Planen är att hänga där i ett par veckor och sedan ta oss till Cap Verde och kanske fira jul där för att sedan göra överfarten till Barbados. Vi får se hur det blir i slutändan :)

/Lukas

Fiskeuppdatering: glömde tipsa om fiskebutiken i Lagos jag köpte alla prylar på – NauticMar. Lars kände till den och bokade möte med ägaren Carlos som själv är passionerad saltvattensfiskare (framförallt blue marlin). Vi spenderade två timmar där en förmiddag med att plocka ihop utrustning och få mängder med tips. Rekommenderas!

Carlos Cruz på NauticMar

Carlos Cruz på NauticMar

Nedan bilder från Lissabon till Vilamoura

7 reaktion på “Mot Afrika [UPDATE - fiskeinfo]

  1. Lucas,
    Jag förstår att det varit en omvälvande tid. Drömmar har krossats och nya har fötts. Jag kommer också att med spänning och glädje följa dina vidare öden på de sju haven.

    Best wishes to both of you on your further adventures with Odessa.
    Bengt

    • Tack ska du ha Bengt, det borde flyta på bra nu när vi redan klarat av dom tuffa delarna. Peppar peppar.

  2. soft att du hittat en ny polare att segla med. ser att du är solbränd. och många nya fiskedrag hade du köpt. lycka till med att nå örikerna innan passagen över the atlantic.

  3. Grymt kul att höra Lukas, håller tummarna på att allt flyter på! Ser fram emot några veckor i karibien :-) Nu ska jag försöka få tag på Crille, innan jag släpper loss han på nästa äventyr så ska jag ge mig fan på att han har lite kul här hemma också!

  4. Crille, förstår att detta inte varit ett lätt beslut – hoppas att det blir bra för dig. Och stort tack för ditt bidrag till detta spännande (blog-) äventyr, som vi får njuta av.
    Lukas, starkt att du hittat ett sätt att fortsätta. Och därmed får även vi blog-lovers fortsätta att njuta av detta äventyr.
    TACK!
    Olek/pappa

  5. 200 sjömil på ett dygn längs en kust utan naturligt skydd… Det är grymt seglat! Sköt om er, ta inga risker (nåja, så lite som möjligt iaf). /Michael

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

6 Nov

Byte av besättning

Då har det blivit dags för ett byte av besättning på Odessa. Jag avbryter min resa för att springa några snabba varv i hamsterhjulet. Jag önskar Lukas med besättning lycka till på deras resa vidare mot Karibien. Tack till alla er som har stöttat i detta projekt och vi ser fram emot nya äventyr här på bloggen med Odessa och hennes nya besättning.

Tack för mig.

7 reaktion på “Byte av besättning

  1. Det är med stor sorg jag har insett att det måste bli så här. Framtiden är lite oviss men jag är besluten att fortsätta. Jag håller Odessa säker i hopp om att hennes ursprungliga kapten kan möta upp igen längre fram och förhoppningsvis ta henne ännu längre, kanske över Stilla havet…

    /Lukas

  2. Nej vad händer? Vad tråkigt att höra. Men stort lycka till Lukas och hoppas du kan hålla modet uppe och fortsätta resan.

  3. Mina varmaste tankar till dig Lukas! Jag kommer givetvis att följa dig/er på den fortsatta resan! Kram Karin

  4. Oj vilken nyhet, så trist för er bägge. Hoppas förstås att Odessa tar sig vackert vidare med Lukas vid rodret. Har liksom blivit vana nu att kolla loggen efter uppdateringar. Håller tummarna för dig broder, KraM

  5. Une telle aventure comporte un concentré de toutes les joies,les peines et les difficultés.
    En voila une serieuse qui trouvera sa solution comme précédemment,je n’en doute pas.
    Tiens bon la barre Luc
    ,le voyage ce n’est pas du repos
    bon courage

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

26 Okt

Cabo da Roca – tuffast hittills

Största stimmet hittils!

Närgångna delfiner

Gneta oss mot Lissabon sa vi att vi skulle och gnetande blev det, i alla fall till en början. Vi gav oss av från Porto i gryningen den 20:e och hade en skön morgon med lätt bris från sidan och kunde testa den nya genuan som fungerade perfekt. Senare på dagen gick det utför, det var som att vara tillbaka på en sämre sträcka av engelska kanalen. Vinden tilltog och blev sydlig, vågorna blev högre, kortare och oregelbundna och regn i ansiktet. På natten, mitt i allt det härliga, stannar också motorn. Visade sig vara luft i systemet som troligen kommit in då båten rullat kraftigt i vågorna hela natten. Efter bränslepåfyllning och luftning startade den snällt igen. Enda ljuspunkten var två skipjack tuna (som vi tror det är) som fångades i gryningen. Det var tacksamt att gå i land i Peniche efter 30 timmar och upptäcka att det var en riktigt skön surfarstad. Ingen speciellt vacker stad men bra stämning och billig öl. Staden hade två dagar innan vi kom haft världsmästerskapen i surfning.

Efter att ha vilat upp oss ett par dagar bestämde vi oss för att ge oss av mot Lissabon även fast det var sydliga vindar som framåt natten skulle gå upp till 10m/s och vågorna skulle ligga på 3-4 meter. Hamnkaptenen och en hamngubbe vi pratade med blev förvånade när vi sa att vi skulle ut och särskilt när vi sa att vi skulle söderut. Cabo da Roca, udden innan man viker av österut mot Lissabon, var det farligaste området i Portugal och där var vinden oberäknelig. Bara 55 sjömil tyckte vi och det kan vi väl gneta oss igenom det med. Med kryss i motvind räknade vi att det skulle ta 20 timmar. Vi gav oss därför av på eftermiddagen för att kunna komma fram under de ljusa timmarna dagen efter. Väl ute var det hur lugnt som helst! Lugn sjö och bara en lätt bris. Vi tuffade på med motorn och lagade mat och fick se det häftigaste delfinstimmet hittills, minst 20 stycken precis framför båten! Dom hoppade och landade på ryggen, simmade ryggsim och stylade för fullt.

Men…vid ett på natten närmar vi oss udden Cabo da Roca och ser plötsligt hur det blixtrar längre ut. Vi hade redan tagit in ett rev på storen eftersom vi hade trott på hårdare vind så vi kände oss ändå lugna. Det visade sig vara fel. Inom en timme steg vinden till kulingstyrka och även fast vi revade hela genuan krängde båten i en osund vinkel. När vi nästan kommit ner till krönet av udden ökade vinden så att vi kände att det fanns risk att tappa kontroll över båten. Vi beslöt oss därför för att falla av och styra tillbaka in bakom klipporna vid udden för att i lugnare vatten kanske kunna sätta ett till rev. Efter en hel del möda och besvär fick vi ner storen och kunde sätta rev nummer två. Vi gick ytterligare lite närmre land i hopp om svagare vind och satte kurs söderut igen för att pressa oss förbi udden. Tillbaka norrut fanns inga alternativhamnar och tillbaka till Peniche ville vi inte! Det var fortfarande tufft att segla i vågorna som började torna upp sig men båten var mer i balans med två rev och en liten flik genua. Med hjälp av motorn gick vi iaf framåt i ca tre knop. Jag hade ännu inte sovit så vid fyra på morgonen då det hade lugnat sig lite gick jag ner för att vila. Märker när jag tar av mig stövlarna att det är blött på golvet, inte bra! Kölsvinet var översvämmat, vi tog in vatten någonstans ifrån. Öppnar luckan till motorn och ser hur det forsar vatten från pumpen. Vi stänger av motorn, vilket stoppar flödet, och drar igång länspumpen som börjar pumpa ut det bruna vattnet som innehåller en hel del olja och diesel. Under tiden körde vi vidare med utombordaren men när vi rundade Cabo da Roca ökar vinden och vågorna igen och propellern torrkörs hela tiden. Inget val annat än att gå för inombordaren ändå med länspumpen igång och hålla kolla på temperaturen så att den kyler ok. Visar sig gå bra och efter udden kunde vi äntligen vika av österut mot Lissabon och segla i sidvinden utan motor. Vi surfade längsmed vågorna och flög uppför Rio Tejos inlopp i 6-10 knop med våra dubbla rev och bara lite genua! Vi satt i regnet och drömde om att få komma i hamn, kura in oss, glo en film och brassa ångbastu med Lazern. Men såklart, när vi når Doca de Alcântara klarnar himlen upp, vinden dör och solen kommer fram! Vi klagade inte utan böt offshorestället mot shorts och tog en välförtjänt öl i solen istället.

19 reaktion på “Cabo da Roca – tuffast hittills

  1. Vilken berättelse! Jag märkte att jag nästan höll andan när jag läste om eskapaderna. Jag blir fortsatt imponerad av era kunskaper. Härligt att ni kan så mycket om båten och dess delar.
    Spontant tänkte jag att myterna brukar beskriva delfinerna som beskyddande. Låter som att de höll sig nära er av någon anledning! Ett gott tecken!
    Önskar er gynsam vind!
    Stor kram mamma Karin

    • Tack Karin, det var verkligen en spännande sträcka! Tror du har rätt om delfinerna, man känner sig alltid lugn när dom är med.
      /Lukas

  2. Håller med föregående talare – man håller andan, läser vidare och pustar ut när ni når hamn. Imponerade av er gusto och fokus mitt i alla stories. Här har första snön fallit men för oss väntar solen. Reser imorgon till Botswana vilket ska bli mycket spännande. Siktar på att dansa en afrikansk segla-vega-bra-dans under stjärnhimlen till er ära. Tänk vilka spännande liv vi lever. KRAM

    • Hoppas ni har det gott i Botswana och att Rickard får se många konstiga fåglar! Segla-vega dans låter bra, med Ludwikas bön borde vi vara heltäckta!

  3. Vilken rysare!
    Detta att i kuling och mörker upptäcka att ni tar in vatten – en mardröm…. Sen att ni så snabbt (och kallt?) hittade orsaken och kunde åtgärda. Jag är imponerad (och stolt). Snyggt också att balansera läckande kylpump med länspump. På tal om snygg så håller jag med, genuan är skitsnygg, jag blir berörd av bilderna. Dessutom är ni själva snygga i dessa maritima helskägg.
    Njut av Lissabon! det har ni förtjänat.
    Olek/pappa

  4. Vilken historia! Även fast det låter lite läskigt vill jag också ge mig ut på äventyr!! Skönt att allt gick vägen iaf, hoppas att ölen var av bättre kvalitet :)

  5. Hejsan grabbar!
    Er svenska flagga fångade min uppmärksamhet i Lissabon idag. Tack för den trevliga pratstunden och nu följer jag er via hemsidan. Mina egna drömmar om långsegling får antagligen vänta fler år innan de ev förverkligas men tills dess får jag väl fortsätta utrusta båten, http://www.qixi.se, och träna litet mer med våra stormsegel, släpgenerator, drivankare mm som ligger startberedda. Tar flyget hem till Göteborg imorgon bitti så jag hoppas jag kan slita mig från er blog snart så jag får några timmars sömn. Ha det bra och hoppas ni fick ljuddämparen på plats som ni mekade med då vi träffades.
    /Jonas Dyberg

    • Hej Jonas! Tack själv för det trevliga besöket! Vi har ju som sagt inte stött på några svenskar så här långt så det var kul. Det är ju en superfin båt som du har uppe i götet, så det är bara att sätta igång med förberedelserna så ses vi kanske ute på haven senare!

      Må väl!

      /Lukas och Christopher

  6. Ja det tog tid för mig att faktiskt ta till mig alla detaljer kring den farofyllda färden mot
    Lissabon. Hoppas ni framöver inte ger er iväg på gnetiga seglatser utan endast
    smoooth sailing!
    som om ni kunde välja…..
    Hursomhelst, vi är många som följer er och håller alla tummar och tår, kul att tänka er i Lissabon! kram mamma Nina

  7. Jag följer er och ert fantastiska äventyr, väldigt spännande med motorn som levererar vatten i båten. Tittar ut över Lärkesholmssjön och tycker att det ser kulet och kallt ut och tänker på er.
    Varma hälsningar Staffan

    • Kul att du tittar in här på sidan, Staffan! Vattenläckan fixad…det var pumpen som var slut, men spännande var det allt.
      Det är kalla och råa nätter ute på Atlanten också precis som Lärkesholm, men dagarna bjuder på sommar fortfarande.

      Ha det så gott!

      Hälsn. Christopher

  8. Schysst att Crille lånar ut gamla tischer till dig Lukas! Stattena, det kan inte ha varit igår :)

    Grymt kul att ni klarade er så pass bra ändå, livet börjar utanför ens comfort zone som det sägs, så av allt att döma lever ni livet som få!

  9. Blir så grymt imponerad av er grabbar! Ni klarar ju fan allt! Ta hand om er och njut av välförtjänta öl och värme.

  10. Tjena grabbar!
    Härligt att höra att ni har det gött på varmare breddgrader, trotts kämpiga missöden emellanåt. 1:a november, början på årets tråkigaste månad, men som tur är ska vi till Istanbul i några dagar och njuta av sol och värme! Håller med om att den portugisiska maten inte är den bästa så fortsätt dra upp fisk istället.

    Ta hand om er!

    Kram från David & Johanna

  11. Hej Christoffer och Lukas
    Man känner fortfarande igen er, trots skäggen. Mycket stark och spännande berättelse och jag kan tänka mig att det var ännu mer dramitiskt i verkligheten! Och känlsan när det mojnar och solvärmen kommer!
    Fantistisk resa – börjar “ångra” att jag inte har gjorde något liknande resa själv.
    I Stockholm är det oftast heltrist väder så här års – och speciellt i år, så en resa söderut vore inte fel!
    Ha det så bra och god segling.
    Hälsningar
    Ulf

  12. Tack för alla era kommentarer och uppmuntringar! Man blir överväldigad. /L&C i lyxig resorthamn i Lagos

  13. Hej Lukas och Christopher,
    Visst, jag fortfarande följer er med mina tankar och böner.
    Vill inte skräma er, men när jag hörde om den orkanen Sandy, då fördubblade jag mina böner för er
    Hoppas, Lukas, att även Babcia direkt ber Gud för er, där i himmelen.

    Glöm inte själva att be, den hjälper och stärker vår TRO!!!
    kram
    SL

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

19 Okt

Genua klar!

Nya Genuan! UV-skyddande akryl längs akterliket och speedstripe.

Nya Genuan! UV-skyddande akryl längs akterliket och speedstripe.

António från PL Velas levererade vår nya genua för ett par timmar sedan och den ser riktigt bra ut! 875 euro kostade den med lågsäsongsrabatt och då fick vi lagning av extrajibben på köpet, kanonpris. Vi lämnar Porto i gryningen och hoppas på lite vind så vi kan se vad den går för.

Annars är största händelsen sen sist är att Crille på eget bevåg flyttat in i förpiken och Lukas därmed har hela den enorma salongen och kan sova på styrbord sida, den sida där det läcker in minst. Vardagslyx. Detta har dock lett till att C ägnat nätterna åt att stå i ösregn i kallingarna och justera förtöjningstamparna som knarrar outhärdligt (särskilt outhärdligt i förpik). Lösa tampar är lösningen men vi har också insett att vi har köpt den knarriga varianten, bästa är billiga i plast (ej nylon) á la yrkesfiskarbåt.

Under veckan har vi annars sysselsatt oss bl a med att besöka segelmakaren Antónios segelloft och fått lära oss en hel del om segel vilket var riktigt kul. Vi har också stiftat bekantskap med Victor på lokala Suzukiverkstaden/fiskebutiken och fått veta allt om portvin, Portugals historia, det världspolitiska läget och allt däremellan. Vi letade efter en huggkrok och då vi kom fram till att ingen var rejäl nog erbjöd han att ta den ekstav vi köpt tidigare och snida en krok i verkstaden som han ska montera på staven. Ska bli kul att se hur den blir!

Vi börjar bli rastlösa här på landbacken och det ska bli skönt att komma ut på havet igen. Vindarna är inget vidare just nu men vi hoppas kunna gneta oss ner till Lissabon på ett par dagar i alla fall.

.

12 reaktion på “Genua klar!

  1. Kul att läsa som vanligt!! Själv har jag huvudvärk sen aw här i Reading igår. Hemflytt dock på g, tror jag flyttar hem vid årsskiftet.

    Hur går det med fisket förresten?? Plockar ni upp några baddare? Bra också att Crille har rakat av sig på huvudet, såg ju inte klok ut tidigare :D

    Testar att slå en signal senare och se om ni svarar, dags att palla sig in till London i jakt på nya skor.

    Puss & kram

    • Tackar!

      Aw i Reading låter som tunga grejer. Vi körde AS i peniche igår men det var nog inte lika hårt. Fisk fångar vi ju på löpa de band! Kanske inte när vi ligger i hamn i en vecka bara… Två skipjack tunas på väg hit igår. Har hört att dom har bra black shoes på Oxford street.

  2. Hej LUKAS med din vän,
    här kommer en hjärtligt hälsning från en nunna, ordenssyster :) )))
    igår kväll var jag hemma hos dina UNDERBARA Föräldrar, faster Barbara var också där och Ewa från Polen och … , hela släkten – ;) )) ja, vi tittade på filmen från VI Zjazd.
    Från och med igår när din pappa och mamma visade bilder från din resa kommer jag vara med dig, med er, i mina böner.
    Glöm inte själva att be!
    Här kommer också nära fina ord om “Trons År”:
    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/462/1/
    http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/
    462/Porta%20fidei_11%20oktober%
    202011%20sv%20övers.pdf

    Du ser fint ut ;) )))))
    som din pappa på … -talet ;) ))))))))))
    kram,

  3. Fan vad grym du (Lukas?) är på att skriva, ser nästan en ny karriär dyka upp för dig. Eller så printar ni bara ut bloggen.

    Kul med alla dessa nya människor ni springer på jämnt. Är deras engelsk-nivå så hög att ni kan föra värsta politiska diskussionerna samt tekniska segel förklaringar?

    Hängde förresten pligrimms missionären med? Har ni kollat att hon inte har några vassa artiklar på sig?

    talk soon!

    Ciao boys

    • creden är enbart till Lukas för bloggen och författarskapet, Sorin. Hoppas allt är bra annars och hälsa Fanny!

      /Crille

  4. Tycker det ser ut som att ni klarar er rätt hyggligt faktiskt! Hur viktigt är det att komma in i “lingot”, blir man mobbad och utfryst av de andra seglarna om man inte kan rätt tugg? Här hemma lunkar allt på, kommer åka och hälsa på Martin i november och kolla lite PL. Till helgen blir det ut på sjön för min del också, det bjuds på en Östersjöseglats modell blötare. Same same, right? :)

    • jodå vi klarar oss bra rent allmänt och även bland de andra seglarna. Vi kan nog tillräckligt för att “smälta” in bland de mer avancerade seglarna men ibland får man helt enkelt spela “dum svensk” och bara glida med hahaha
      Skönt att höra att allt är bra med dig och hälsa Grundberg så gott och se till att det bjuds på bra fotboll i UK.
      Blött är det alltid ombord på Odessa, men mest på grund av saltvatten så Östersjön bjuder nog på bättre (eller sämre) vatten än så…men annars same, same.

      Sköt om dig och hälsa Elin!

      /Crille

  5. Grabbar ni är hjältar! Er beslutsamhet lyser som en klar stjärna genom hela bloggen och det skulle vara oerhört intressant att få vara med vid era rådslag. Oerhört inspirerande och beundransvärt. Har just varit ute i Höganäs och läst era 2 senaste berättelser fö Torsten och Eileen och de satt andäktigt och lyssnade och tittade på bilderna. De är som alla vi andra fulla av beundran och de ber mig hälsa så gott/Bengt

    • Hälsa Torsten och Eileen så gott och säg till dem att vi hälsar från ett nu varmare Portugal och Lissabon! Kanske t.o.m blir ett stopp i Villamoura…

      /Christopher

Lämna ett svar till pappa Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>