Odessa är nu bunkrad, stuvad och redo att kasta loss! 100 liter vatten samt juice, mjölk, lite öl, mycket torkade bönor, potatis (med jord på – håller längre), ägg, vitkål, äpplen, gröna bananer, lök, mängder av konserver (luncheon meat, mums), ungstorkad köttfärssås från syster, pasta mm kommer hålla oss vid liv. Tanken är att hålla koll på hur mycket vi äter nu under veckan till Kap Verde så ser vi hur mycket extra som behövs för den stora korsningen.
Vi har klurat ut vaktscheman och diskuterat hur vi ska lägga upp arbetet ombord. Vi kommer köra rullande 4-timmarsschema och dela upp lunch- och middagsmatlagningen emellan oss. Andrej har lagt pussel med schemat och vi är glada att ha en vecka till Kap Verde där vi kan testa och se hur det känns. Som kapten är jag mån om att saker som behöver fixas med båten blir gjorda och att alla har klart för sig vad som förväntas av dem. Min plan är att testa en teknik jag använder i jobbet, Scrum, som bl a innebär att man varje dag har ett snabbt möte där alla berättar vad de gjorde igår, vad de ska göra idag och om de behöver någon hjälp för att göra det. Allt som behöver göras skrivs upp på en lista och prioriteras och så betar man av den uppifrån. Tanken är också att vi då och då diskuterar vad vi gör bra, vad vi gör mindre bra och om vi kan hitta på sätt att bli bättre. Ska bli kul att se om det är ett vettigt upplägg även för atlantkorsningar.
Jag har backat från min tidigare motvilja mot yttre kommunikation på havet och har nu fått låna en sattelittelefon av en vän. Den är nu försedd med 75 min kontantkort (à 200 dollar). Den ska användas till att mottaga väderleksrapporter som far har lovat förse oss med (han kommer ändå hänga en del på passageweather.com). Känns också schysst att kunna ge ett livstecken då och då.
Exakt var vi ska lägga till på Kap Verde har varit under diskussion senaste dagarna. St Vincent är den enda ön med en riktig marina, Mindolo, och därifrån tänker vi utgå för överfarten till Karibien. Från början tänkte vi ankra runt lite bland öarna runt St Vincent för att se lite olika delar av Kap Verde men det visar sig efter studier av pilotböcker att man inte får göra så, man måste klarera in direkt på St Vincent eller på Sal som ligger rätt långt åt öster… Så vi kommer troligtvis nöja oss med att stanna på St Vincent som ändå ska vara en av de mer intressanta öarna. Mindolo har vatten, bränsle och möjlighet till bunkring så det känns naturligt att åka dit. Vi är också rätt sugna på att komma till Karibien inom en rimlig tid, det finns så otroligt många ställen att se där och säsongen tar ju slut mot slutet av maj då orkanerna börjar rulla in.
Var vi siktar på i Karibien är ännu inte helt bestämt. Barbados var tanken från början men Tobago känns också intressant och tar man Barbados först får man kämpa mot strömmen söderut… svårt att bestämma sig! Men det är säkert så att var man än hamnar där nere så blir det bra. Vi kommer kanske också ändra planen under färd om vindarna skulle vija åt ett annat håll än vad vi planerat.
Vädret för imorgon, den 29:e, säger att vi kommer ha rätt mycket vind dom första dagarna och att det efter nyår går ner något till kanske mer behaglig segling. Hoppas det stämmer och ser fram emot att komma ut på havet igen. Känns otroligt kul och väldigt spännande att äntligen vara på väg mot det stora äventyret!
Ett otroligt varmt lycka till grabbar!
Det kommer gå bra!
Ciao
Nu bär det alltså iväg. Helt fantastiskt! Gillar din plan Lukas. Hoppas du hinner dokumentera. Kasta en flaskpost. Jag önskar er allt vad äventyret kan ge! Och längtar som så många andra att få nästa rapport. Z Bogiem.
Härliga filmer – kanske lite väl mycket sjögång på vissa (för en landkrabba) men uppvägs av delfinerna på slutet. Hoppas ni nu får bra vindar och tid att testa allt. Matförrådet ser lovande ut Här bär det strax av till valpen Dante som hämtas hem idag. Så äventyren fortsätter på olika håll. Stor Kram från oss alla /Maria
Tack Andrej för att du delar med dig av soliga upplevelser, det ger oss i vintriga Stockholm hopp om ljusare dagar! Jag ser fram emot att få följa ert äventyr framöver och så välorganiserade som ni är så kommer ni att ha “flyt” på seglatsen! Ha det jättegott tillsammans och Ett Riktigt Gott Nytt 2013!
Bästa hälsningar/Karin S och säkert från alla medarbetare på avd 150!
Detta låter mycket bra, inte minst strukturen – snyggt kapten! Sargstolen ser ut som om en snickare gjort den – snyggt Andrej!
Vädret kommer att följas. Senaste nytt:
29/12 Ost 15-20 knop (8-11 m/s) våghöjd 2-3 meter
30/12 Ost 20 knop (10-12 m/s) våghöjd 3 meter
30/12 på kvällen ny rapport som sms:as till satelittelefonen.
Enligt mina vädersiter (tack internet) mojnar det ner ngt på nyårsafton och blir mer runt 10-15 knop under resten av veckan, lätt vridning mot Nordost.
Jag är inte bara med i tanken….
Äventyret fortsätter och vi får vara med. TACK!
Olek/pappa
Lycka till grabbar, vilken härlig resa! Ni verkar ha en bra plan och tänkt på det mesta, var försiktiga nu och uppdatera när ni kan. Om ni kommer till Jamaica i vår vet Lukas vart ni ska ta er, tyvärr är alla Red Stripe troligtvis fortfarande slut
/Dan
Tack för era hälsningar! Vi har ätit våra sista tapas på land och kastar loss om en liten stund. Gott nytt år till er!
Tack så jätte mycket för alla underbara blogginläggen. Nu när dessa följs även på andra sidan Atlanten via Google translate – “Odessa is now bunkered, stewed and ready to cast off” – kan jag bara hoppas jag att alla dessa “very dry beans” håller sig torra tills de kommer till sin rätt på havet. Satellittelefonen för väderleksrapporter låter betryggande. Safe sailing och Gott Nytt År kära bröder! Ni är underbara!
/Sue Anne
Google translate har helt klart bra humor
Spännande! Vi är med er i tankarna!
Fukushimorna
Dear boys,
We wish you luck and courage, mild winds and a lovely sea on your adventure to the Caribbeans! Your father, Olek, has contacted us just before newyear and we keep each other posted! I am glad he stays in touch with you through satellite. We are happy to follow you and will support you both in spirit and matter. You can allways count on us if neccesary.
BON VOYAGE!!
Anouk ( Lars’ mom) & George
Satellitkontakt idag. Position N23°10′ W20°33′. Redan mer än 350 distansminuter, dvs nästan halvvägs. Det blåser rätt friskt, just nu ca 12m/s ostnordost, sjön hög men jämn. Mot slutet av veckan skall det mojna ngt. Allt väl ombord.
För Odessa/Olek
This is Lynn from San Francisco. I remember you both, Andrej and Lukas, visiting us over the years, and Stephen, James and I visiting you in Stockholm too, how grand to hear of and now follow your adventure. I see your culinary approach is a far cry from hardtack on sailing ships of old! I like the Google translate too, I am a big fan of this contemporary form of poetry/communication. Continued safe travels and best wishes to all the sailors, Lynn
Glad to see you found the blog Lynn! Google translate is a great thing, hopefully together with the pictures you will be able to understand what we’re up to and have a laugh at the same time.
Jättekul att följa er spännande resa. Imponerad av strukturen och ordningen ombord, Lukas du är troligen född till kapten. et där med scrums verkar toppen(tankar från igår och inför imorgon)
God fortsättning på 2013 och ert livs segling. Jag tror Lasse håller ett öga på er från sin himmel!
Kram Ester
Odessa angjorde just Kap Verde. Alla ombord mår bra och gläder sig åt seglatsen. Det har gått fort, snitt på 5,1 knop. 850 distansminuter på en knapp vecka. Tre-fyra meter hög havsdyning och halvvind. Bra fiske. De blir i land ca en vecka så räkna med en uppdaterad blogg i dagarna.
/Olek